Sprachstandsdiagnose im kindlichen Zweitspracherwerb: funktional-pragmatische Fundierung der Profilanalyse
This paper deals with a procedure based on profile analysis for assessing the Second Language competence of children entering primary school. First, general questions of language competence assessment concerning children who cannot yet read and write...
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This paper deals with a procedure based on profile analysis for assessing the Second Language competence of children entering primary school. First, general questions of language competence assessment concerning children who cannot yet read and write are covered as well as some aspects of Second Language acquisition, including processes of rule formation. Then follows the presentation of the linguistic basis of the profile analysis developed for German as a Second Language as part of the ZISA project. At the core of this procedure stands the observation that the position of verbal elements is acquired in specific steps. The foundations of a revised procedure are then developed taking the criticism of the proposal originally presented by Clahsen as a starting-point. This is followed by a discussion of the relationship between the phrase structures and the connected features of the learner language. The position before the finite verb (pre-V2) in its functionality for the German language is discussed with the means of functional pragmatics. These interrelations are then examined and established in an empirical section using as examples specific learner utterances representing the different acquisition stages. The paper concludes with a summary and suggestions for further research in this area. The appendix contains a revised profile sheet and a version of the profile sheet modified by teachers. The appendix further contains the complete transcripts of the learner utterances analysed. ; In der Arbeit wird ein Verfahren zur Ermittlung der Zweitsprachkenntnisse bei der Einschulung behandelt, das auf der Profilanalyse basiert. Zuerst werden allgemeine Fragen der Sprachstandsdiagnose bei Kindern ohne Schriftsprachkenntnisse und einige Aspekte des Zweitspracherwerbs, unter ihnen Regelbildungsprozesse behandelt. Dann wird die linguistische Basis der Profilanalyse vorgestellt, wie sie aus dem ZISA-Projekt heraus für Deutsch als Zweitsprache entwickelt wurde. Im Kern des Verfahrens steht die Erkenntnis, dass die Stellung ...
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Grammatikalisierungen in verschiedenen Diskurstraditionen
Eine Reihe von nicht in Kodifikationen des Standards aufgenommenen sprachlichen Mustern wird im Blick auf ihre Karrieren in verschiedenen mündlichen und schriftlichen Texten in einer Flut von Veröffentlichungen thematisiert, meist in der Hoffnung...
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Eine Reihe von nicht in Kodifikationen des Standards aufgenommenen sprachlichen Mustern wird im Blick auf ihre Karrieren in verschiedenen mündlichen und schriftlichen Texten in einer Flut von Veröffentlichungen thematisiert, meist in der Hoffnung hier grammatische Entwicklungen und die Basis für eine Orientierung der Grammatikschreibung an der Pragmatik zu entdecken. Im Folgenden soll Sprache nicht „konzeptuell schriftlich“ gedacht und „sozusagen literal idealisiert“ werden. Es soll argumentiert werden für eine einheitliche, mit Sprachgeschichte, ontogenetischem Spracherwerb und Variantenbildung verträgliche Erklärung nicht-standardisierter sprachlicher Muster im Rahmen einer Grammatikalisierungstheorie.
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