Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Es wurden 2 Ergebnisse gefunden.

Zeige Ergebnisse 1 bis 2 von 2.

Sortieren

  1. Überbürdung – Subversion – Ermächtigung
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen ; UTB GmbH, Stuttgart

    Zugang:
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem HeBIS
    keine Fernleihe
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem HeBIS
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783847000952
    RVK Klassifikation: GM 1600
    DDC Klassifikation: Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur (830)
    Auflage/Ausgabe: 1. Aufl.
    Schlagworte: Deutsch; Roman; Schule <Motiv>; Bildung <Motiv>
    Umfang: Online Ressource
  2. Überbürdung – Subversion – Ermächtigung
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen

    Around the year 1900, one can note a remarkable surge in literary texts dealing with the subject of school. So far, this boom has been perceived, but the body of texts has not been made accessible systematically from a perspective of discourse... mehr

    Zugang:
    Verlag (Lizenzpflichtig)
    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
    keine Fernleihe
    Bibliothek der Pädagogischen Hochschule Heidelberg
    eBook Scholars EBS
    keine Fernleihe
    Badische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe

     

    Around the year 1900, one can note a remarkable surge in literary texts dealing with the subject of school. So far, this boom has been perceived, but the body of texts has not been made accessible systematically from a perspective of discourse analysis and in a context of the history of knowledge. This study analyses, but also goes beyond canonical authors and texts in order to give a conception of the full scope of the genre and the reciprocal relationship that exists between the literary discourse on the subject of school and a whole range of other contemporary fields of knowledge. The process of transformation which the genre undergoes is portrayed with regard to three such interrelationships in particular: the role of ‚Uberbürdung’ – the contemporary discussion of the supposedly excessive physical and intellectual demands on pupils; forms of artistic subversion of the institutions' requirements and forms of parody of the still fledgling genre tradition; and finally, scenarios showing a transformation of pedagogical objectives into political ones. In consequence, the school emerges as a mirroring image – as an institution that helps the era of modernity to understand and come to terms with itself.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783847000952
    RVK Klassifikation: GM 1600
    Schriftenreihe: Literatur- und Mediengeschichte der Moderne ; Band 002
    Schlagworte: Schule; Überlastung; Bildung; Schulpolitik; Kulturkritik; Literatur; Schule <Motiv>; Schüler <Motiv>; Pädagogik; Sozialgeschichte; Diskursanalyse; (Klassische) Moderne; Schulliteratur; Jahrhundertwende; Diskurse; Naturalismus
    Umfang: Online Ressource