Ergebnisse für *

Es wurden 3 Ergebnisse gefunden.

Zeige Ergebnisse 1 bis 3 von 3.

Sortieren

  1. Mehrsprachigkeit: Realität, Irrtümer, Visionen
    Erschienen: 2025
    Verlag:  Tübingen : Narr Francke Attempto ; Mannheim : Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS) [Zweitveröffentlichung]

    Es gibt einen frappierenden Widerspruch zwischen dem Ausmaß von Zwei- und Mehrsprachigkeit in unserer Gesellschaft und im Individuum einerseits und andererseits einem Mangel an Bewusstsein dahingehend, was benötigt wird, um sie hervorzubringen und zu... mehr

     

    Es gibt einen frappierenden Widerspruch zwischen dem Ausmaß von Zwei- und Mehrsprachigkeit in unserer Gesellschaft und im Individuum einerseits und andererseits einem Mangel an Bewusstsein dahingehend, was benötigt wird, um sie hervorzubringen und zu fordern. Dieser Beitrag setzt sich mit einigen populären Mythen auseinander, die einem Verständnis von Zwei-/Mehrsprachigkeit als einem normalen Zustand des Menschen im Wege stehen. Die Koexistenz und Koaktivierung von mehr als einem sprachlichen Kenntnissystem innerhalb eines Kopfes ermöglicht es Sprecherinnen sogar, Sprachmischungen sehr systematisch in den Dienst diskursiver und pragmatischer Funktionen zu stellen. Nach einer Illustration der damit verbundenen Kreativität anhand von Sprachkontaktdaten, die im Rahmen eines Projekts mit erwachsenen deutschen Auswander(inne)n in den USA erhoben wurden, wird gezeigt, wie früh bilinguale Kinder fähig sind, mit der Herausforderung durch koexistierende Inputsprachen umzugehen. Schließlich wird erörtert, wie dieses Potenzial im schulischen Kontext genutzt werden kann, um den Zweitspracherwerb und die Mehrsprachigkeit bei Kindern zu unterstützen. ; There is a curious contradiction between, on the one hand, the extent of bilingualism and multilingualism within our societies and within the individual, and, on the other hand, the lack of awareness of what it takes to foster it. This contribution discusses some popular myths which hamper our understanding of bilingualism/multilingualism as a normal state of the human mind. The coexistence and coactivation of more than one linguistic system within a single head even provides individual speakers with the unique opportunity for systematically employing language mixing for discourse- functional and pragmatic purposes. After an illustration of this resourcefulness with data from a project investigating language contact in adult German immigrants in the U.S., it will be shown how early young bilingual children are able to cope with the challenge of coexisting input languages. ...

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Zweisprachigkeit; Mehrsprachigkeit; Pragmatik; Fremdsprachenlernen; Sprachmischung; Kind
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  2. Family language dynamics: Strengthening heritage speakers' linguistic resources
    Erschienen: 2025
    Verlag:  Berlin : Language Science Press ; Mannheim : Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS)

    Research on heritage languages is not only empirically and theoretically relevant: It also touches a nerve with families, minority speech communities and educators, teachers and other agents within the majority language educational and health... mehr

     

    Research on heritage languages is not only empirically and theoretically relevant: It also touches a nerve with families, minority speech communities and educators, teachers and other agents within the majority language educational and health systems. This contribution presents the rationale of a specific transfer project based on the findings of the Research Unit Emerging Grammars in Language Contact Situations (RUEG) as well as on multilingualism research in general. The need for differentiated outreach activities is highlighted; first steps of implementation in close cooperation with non-academic partners and their target groups are addressed. Target groups include parents with very rudimentary to excellent majority language skills, professionals providing advice to parents or involved in language fostering as well as instructors in qualifying programs for educators and teachers. Initiatives include workshops, video lectures, interviews and other material, eventually all available online via www.ruegram.de as well as suggestions for specific citizen science activities already conducted or under way.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Minderheitensprache; Mehrsprachigkeit; Citizen Science; Sprachkontakt; Sprachgebrauch
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  3. Inter- and intra-individual variation: How it materializes in Heritage German and why it matters
    Erschienen: 2025
    Verlag:  Berlin : Language Science Press ; Mannheim : Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS)

    This contribution focuses on the clausal architecture of Heritage German in the United States. In particular, we identify structural properties of German clauses which prove to be robustly canonical even though there is inter- and intra-individual... mehr

     

    This contribution focuses on the clausal architecture of Heritage German in the United States. In particular, we identify structural properties of German clauses which prove to be robustly canonical even though there is inter- and intra-individual variation on other levels of the linguistic system. With respect to specific clausal features, group comparisons of heritage speakers in both their languages and with monolingually-raised speakers of German have been conducted. We also contribute to current discussions of the heterogeneity of heritage speaker competence and performance and the relevance of individual speaker profiles by qualitative analyses based on data from what we consider Tiny Language Islands, i.e., acquisition scenarios with the heritage language only spoken within the immediate family. These findings matter because they speak to hypotheses concerning interfaces between subsystems of our overall linguistic knowledge and, moreover, to discussions on language learnability under conditions of reduced first language exposure.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Sprachvariante; Deutsch; Satz; Sprachinsel; Mehrsprachigkeit; Spracherwerb; Syntax; Wortstellung; USA
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess