Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Es wurden 11 Ergebnisse gefunden.

Zeige Ergebnisse 1 bis 11 von 11.

Sortieren

  1. La lyre, la plume et le temps
    Figures de musiciens dans le >Bildungsroman<
    Erschienen: 1998
    Verlag:  De Gruyter, Berlin/Boston

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110932447; 311093244X
    Weitere Identifier:
    9783110932447
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Auflage/Ausgabe: Reprint 2010
    Schriftenreihe: Communicatio ; 19
    Weitere Schlagworte: (Produktform)Electronic book text; (Zielgruppe)Fachpublikum/ Wissenschaft; (BISAC Subject Heading)LIT004170; Bildungsroman; EBK: eBook; Musiker; (VLB-WN)9563
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    Lizenzpflichtig

  2. La lyre, la plume et le temps
    Figures de musiciens dans le ›Bildungsroman‹
    Erschienen: 1998
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783484630192; 9783110932447; 9783111818986
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Communicatio ; 19
    Schlagworte: Französisch; Musiker <Motiv>; Bildungsroman; Deutsch
    Weitere Schlagworte: Electronic books
    Umfang: 1 Online-Ressource (VII, 336 S.)
    Bemerkung(en):

    Description based upon print version of record

    Main description: This comparison of 10 Bildungsromane (novels of formation) in German and French from the mid 19th century to the present is motivated by a dual interest. It sets out both to investigate the relations between literature and music and to elucidate the concept of Bildung. The study examines works such as George Sand's "Consuelo", Romain Rolland's "Jean-Christophe", Thomas Mann's "Doktor Faustus" and Thomas Bernhard's "Der Untergeher" with a view to delineating and providing a synthesis of the evolution and specific features of the 'musical Bildungsroman', notably pointing up the analogies between musical and literary structures discernible in them

    Main description: Un double intérêt pour les rapports musique/littérature et pour le concept de Bildung a déterminé la comparaison de dix romans de formation de langues française et allemande qui s'échelonnent du milieu du XIXème siècle à nos jours. Cette étude de synthèse tend à dégager, au regard d'oeuvres telles que »Consuelo« de G. Sand, »Jean-Christophe« de R. Rolland, »Doktor Faustus« de Th. Mann ou »Der Untergeher« de Th. Bernhard, l'évolution et la spécificité du "roman de la formation musicale" qui invite à réfléchir notamment au rapprochement analogique des structures musicales et des structures littéraires

  3. La lyre, la plume et le temps
    Figures de musiciens dans le ›Bildungsroman‹
    Erschienen: 2011; ©1998
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    This comparison of 10 Bildungsromane (novels of formation) in German and French from the mid 19th century to the present is motivated by a dual interest. It sets out both to investigate the relations between literature and music and to elucidate the... mehr

    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    This comparison of 10 Bildungsromane (novels of formation) in German and French from the mid 19th century to the present is motivated by a dual interest. It sets out both to investigate the relations between literature and music and to elucidate the concept of Bildung. The study examines works such as George Sand's "Consuelo", Romain Rolland's "Jean-Christophe", Thomas Mann's "Doktor Faustus" and Thomas Bernhard's "Der Untergeher" with a view to delineating and providing a synthesis of the evolution and specific features of the 'musical Bildungsroman', notably pointing up the analogies between musical and literary structures discernible in them. Un double intérêt pour les rapports musique/littérature et pour le concept de Bildung a déterminé la comparaison de dix romans de formation de langues française et allemande qui s'échelonnent du milieu du XIXème siècle à nos jours. Cette étude de synthèse tend à dégager, au regard d'oeuvres telles que »Consuelo« de G. Sand, »Jean-Christophe« de R. Rolland, »Doktor Faustus« de Th. Mann ou »Der Untergeher« de Th. Bernhard, l'évolution et la spécificité du "roman de la formation musicale" qui invite à réfléchir notamment au rapprochement analogique des structures musicales et des structures littéraires.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110932447
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: IG 4600 ; GE 5922 ; GM 1825
    Schriftenreihe: Communicatio ; 19
    Schlagworte: Bildungsromans.; German fiction.; Musical fiction.; Musicians in literature.
    Umfang: Online-Ressource (VII, 336 S.)
  4. La lyre, la plume et le temps
    figures de musiciens dans le "Bildungsroman"
    Erschienen: 1998
    Verlag:  Max Niemeyer Verlag, Tübingen

    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek
    eBook EBSCO AC
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 3484630191; 9783484630192
    Schriftenreihe: Communicatio ; Bd. 19
    Schlagworte: German fiction; German fiction; French fiction; French fiction; Bildungsromans; Musicians in literature; Musical fiction
    Umfang: Online-Ressource (vii, 336 p)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (p. [309]-330) and index

    Electronic reproduction; Available via World Wide Web

  5. La lyre, la plume et le temps
    Figures de musiciens dans le >Bildungsroman<
    Erschienen: 1998
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Main description: Un double intérêt pour les rapports musique/littérature et pour le concept de Bildung a déterminé la comparaison de dix romans de formation de langues française et allemande qui s'échelonnent du milieu du XIXème siècle à nos jours.... mehr

    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Hildesheim
    keine Fernleihe
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Merseburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek Friedensau
    Online-Ressource
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Oldenburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Elsfleth, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Wilhelmshaven, Bibliothek
    keine Fernleihe

     

    Main description: Un double intérêt pour les rapports musique/littérature et pour le concept de Bildung a déterminé la comparaison de dix romans de formation de langues française et allemande qui s'échelonnent du milieu du XIXème siècle à nos jours. Cette étude de synthèse tend à dégager, au regard d'oeuvres telles que »Consuelo« de G. Sand, »Jean-Christophe« de R. Rolland, »Doktor Faustus« de Th. Mann ou »Der Untergeher« de Th. Bernhard, l'évolution et la spécificité du "roman de la formation musicale" qui invite à réfléchir notamment au rapprochement analogique des structures musicales et des structures littéraires. Main description: This comparison of 10 Bildungsromane (novels of formation) in German and French from the mid 19th century to the present is motivated by a dual interest. It sets out both to investigate the relations between literature and music and to elucidate the concept of Bildung. The study examines works such as George Sand's "Consuelo", Romain Rolland's "Jean-Christophe", Thomas Mann's "Doktor Faustus" and Thomas Bernhard's "Der Untergeher" with a view to delineating and providing a synthesis of the evolution and specific features of the 'musical Bildungsroman', notably pointing up the analogies between musical and literary structures discernible in them.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783484630192
    Weitere Identifier:
    9783110932447
    RVK Klassifikation: GE 5922 ; GM 1825 ; IG 4600
    Schriftenreihe: Communicatio ; 19
    Umfang: Online-Ressource (VII, 336 S.), 155 x 230 mm
    Bemerkung(en):

    Description based upon print version of record

    INTRODUCTION; PREMIERE PARTIE: LA FIGURE DU MUSICIEN DANS LE BILDUNGSROMAN; Chapitre 1: Définition et évolution du Bildungsroman; Chapitre 2: Surdétermination de la dimension temporelle dans le roman de la formation musicale; Chapitre 3: Itinéraires; DEUXIEME PARTIE: ROMAN DE LA FORMATION MUSICALE ET ROMAN MUSICAL DE LA FORMATION; Chapitre 1: L'apprentissage de la musique; Chapitre 2: Culture musicale et transposition littéraire; TROISIEME PARTIE: DE L'ESTHETIQUE A L'ETHIQUE. MISSIONS ET DEMISSIONS; Chapitre 1: De la transcendance de la vocation au roman des origines

    Chapitre 2: Signes de l'amour et signes de l'artChapitre 3: Du mythe romantique de l'artiste au »roman du raté«; CONCLUSION; ANNEXE: SYNOPSIS DES ŒUVRES; BIBLIOGRAPHIE; INDEX DES NOMS DE PERSONNES

  6. La lyre, la plume et le temps
    Figures de musiciens dans le >Bildungsroman<
    Erschienen: [1998]
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Zugang:
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem HeBIS
    keine Fernleihe
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem HeBIS
    keine Fernleihe
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem HeBIS
    keine Fernleihe
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem HeBIS
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783484630192
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: EC 6704 ; GM 1825 ; IG 4600
    Schriftenreihe: Communicatio
    Schlagworte: Deutsch; Bildungsroman; Musiker <Motiv>; Französisch
    Umfang: Online-Ressource (VII, 336 S.), 155 x 230 mm
    Bemerkung(en):

    Description based upon print version of record

  7. La lyre, la plume et le temps
    figures de musiciens dans le "Bildungsroman"
    Autor*in:
    Erschienen: 1998
    Verlag:  Max Niemeyer Verlag, Tübingen

    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek
    eBook EBSCO AC
    keine Fernleihe
    Hochschule Offenburg, University of Applied Sciences, Bibliothek Campus Offenburg
    E-Book EBSCO
    keine Fernleihe
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Locatelli, Aude
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110932447; 311093244X
    Schriftenreihe: Communicatio 0941-1704 ; Bd. 19
    Communicatio ; Bd. 19
    Schlagworte: Bildungsromans; Musical fiction; German fiction; German fiction; French fiction; French fiction; Musicians in literature; Musical fiction; German fiction; German fiction; French fiction; French fiction; Bildungsromans; LITERARY CRITICISM ; European ; French; Bildungsromans; French fiction; German fiction; Musical fiction; Musicians in literature; LITERARY CRITICISM ; European ; German; Criticism, interpretation, etc
    Umfang: Online Ressource (vii, 336 pages)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 309-330) and index

  8. La lyre, la plume et le temps
    Figures de musiciens dans le ›Bildungsroman‹
    Erschienen: 2011; ©1998
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    This comparison of 10 Bildungsromane (novels of formation) in German and French from the mid 19th century to the present is motivated by a dual interest. It sets out both to investigate the relations between literature and music and to elucidate the... mehr

    Hochschule für Gesundheit, Hochschulbibliothek
    Initiative E-Books.NRW
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Greifswald
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    ebook
    keine Fernleihe
    HafenCity Universität Hamburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Technische Universität Hamburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Heidenheim, Bibliothek
    e-Book De Gruyter
    keine Fernleihe
    Bibliothek LIV HN Sontheim
    DeGruyter Oldenbourg E-Book
    keine Fernleihe
    Bibliothek LIV HN Sontheim
    DeGruyter Oldenbourg E-Book
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Hildesheim
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart, Campus Horb, Bibliothek
    eBook De Gruyter
    keine Fernleihe
    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Badische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek Karlsruhe (PH)
    eBook de Gruyter
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Lörrach, Zentralbibliothek
    eBook DeGruyter
    keine Fernleihe
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Mannheim, Bibliothek
    eBook de Gruyter
    keine Fernleihe
    Hochschule Merseburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Mosbach, Bibliothek
    E-Books DeGruyter
    keine Fernleihe
    Hochschule für Wirtschaft und Umwelt Nürtingen-Geislingen, Bibliothek Nürtingen
    eBook DeGruyter
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Oldenburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Elsfleth, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek Pforzheim, Bereichsbibliothek Technik und Wirtschaft
    eBook de Gruyter
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Ravensburg, Bibliothek
    E-Book deGruyter
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Rostock
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart, Bibliothek
    eBook De Gruyter
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Villingen-Schwenningen, Bibliothek
    deGruyter EBS
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Wilhelmshaven, Bibliothek
    keine Fernleihe

     

    This comparison of 10 Bildungsromane (novels of formation) in German and French from the mid 19th century to the present is motivated by a dual interest. It sets out both to investigate the relations between literature and music and to elucidate the concept of Bildung. The study examines works such as George Sand's "Consuelo", Romain Rolland's "Jean-Christophe", Thomas Mann's "Doktor Faustus" and Thomas Bernhard's "Der Untergeher" with a view to delineating and providing a synthesis of the evolution and specific features of the 'musical Bildungsroman', notably pointing up the analogies between musical and literary structures discernible in them. Un double intérêt pour les rapports musique/littérature et pour le concept de Bildung a déterminé la comparaison de dix romans de formation de langues française et allemande qui s'échelonnent du milieu du XIXème siècle à nos jours. Cette étude de synthèse tend à dégager, au regard d'oeuvres telles que »Consuelo« de G. Sand, »Jean-Christophe« de R. Rolland, »Doktor Faustus« de Th. Mann ou »Der Untergeher« de Th. Bernhard, l'évolution et la spécificité du "roman de la formation musicale" qui invite à réfléchir notamment au rapprochement analogique des structures musicales et des structures littéraires.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110932447
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: IG 4600 ; GE 5922 ; GM 1825
    Schriftenreihe: Communicatio ; 19
    Schlagworte: Bildungsromans.; German fiction.; Musical fiction.; Musicians in literature.
    Umfang: Online-Ressource (VII, 336 S.)
  9. La lyre, la plume et le temps
    Figures de musiciens dans le ›Bildungsroman‹
    Erschienen: 1998
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    TH-AB - Technische Hochschule Aschaffenburg, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Augsburg, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Bamberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Coburg, Zentralbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Kempten, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Landshut, Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der LMU München
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Passau
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Würzburg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783484630192; 9783110932447; 9783111818986
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Communicatio ; 19
    Schlagworte: Französisch; Musiker <Motiv>; Bildungsroman; Deutsch
    Weitere Schlagworte: Electronic books
    Umfang: 1 Online-Ressource (VII, 336 S.)
    Bemerkung(en):

    Description based upon print version of record

    Main description: This comparison of 10 Bildungsromane (novels of formation) in German and French from the mid 19th century to the present is motivated by a dual interest. It sets out both to investigate the relations between literature and music and to elucidate the concept of Bildung. The study examines works such as George Sand's "Consuelo", Romain Rolland's "Jean-Christophe", Thomas Mann's "Doktor Faustus" and Thomas Bernhard's "Der Untergeher" with a view to delineating and providing a synthesis of the evolution and specific features of the 'musical Bildungsroman', notably pointing up the analogies between musical and literary structures discernible in them

    Main description: Un double intérêt pour les rapports musique/littérature et pour le concept de Bildung a déterminé la comparaison de dix romans de formation de langues française et allemande qui s'échelonnent du milieu du XIXème siècle à nos jours. Cette étude de synthèse tend à dégager, au regard d'oeuvres telles que »Consuelo« de G. Sand, »Jean-Christophe« de R. Rolland, »Doktor Faustus« de Th. Mann ou »Der Untergeher« de Th. Bernhard, l'évolution et la spécificité du "roman de la formation musicale" qui invite à réfléchir notamment au rapprochement analogique des structures musicales et des structures littéraires

  10. La lyre, la plume et le temps
    figures de musiciens dans le "Bildungsroman"
    Erschienen: 1998
    Verlag:  Max Niemeyer Verlag, Tübingen

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek, Standort Weiden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110932447; 311093244X; 3484630191; 9783484630192
    Schriftenreihe: Communicatio (Tübingen, Germany) ; Bd. 19
    Schlagworte: LITERARY CRITICISM / European / German; LITERARY CRITICISM / European / French; Bildungsromans; French fiction; German fiction; Musical fiction; Musicians in literature; Bildungsromans; Musicians in literature; Musical fiction; German fiction; German fiction; French fiction; French fiction; Französisch; Musiker <Motiv>; Bildungsroman; Deutsch
    Umfang: vii, 336 pages
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 309-330) and index

  11. La lyre, la plume et le temps
    Figures de musiciens dans le ›Bildungsroman‹
    Erschienen: [2011]; ©1998
    Verlag:  Max Niemeyer Verlag, Tübingen

    Un double intérêt pour les rapports musique/littérature et pour le concept de Bildung a déterminé la comparaison, dans le cadre de cet ouvrage, de dix romans de formation de langues française et allemande qui se répartissent symétriquement du milieu... mehr

    Zugang:
    Hochschulbibliothek der Fachhochschule Aachen
    Universitätsbibliothek der RWTH Aachen
    Fachhochschule Bielefeld, Hochschulbibliothek
    Hochschule Bochum, Hochschulbibliothek
    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
    Universitäts- und Landesbibliothek Bonn
    Hochschule für Musik Detmold, Bibliothek
    Fachhochschule Dortmund, Hochschulbibliothek
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen, Campus Essen
    Westfälische Hochschule Gelsenkirchen Bocholt Recklinghausen, Hochschulbibliothek
    Universitätsbibliothek der Fernuniversität
    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
    Technische Hochschule Köln, Hochschulbibliothek
    Zentralbibliothek der Sportwissenschaften der Deutschen Sporthochschule Köln
    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek
    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek, Zweigbibliothek Bottrop
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster

     

    Un double intérêt pour les rapports musique/littérature et pour le concept de Bildung a déterminé la comparaison, dans le cadre de cet ouvrage, de dix romans de formation de langues française et allemande qui se répartissent symétriquement du milieu du XIXème siècle à nos jours: "Der arme Spielmann" de Franz Grillparzer et "Consuelo" de George Sand; "Gertrud" de Hermann Hesse et "Jean-Christophe" de Romain Rolland; "Doktor Faustus" de Thomas Mann et "La Pêche miraculeuse" de Guy de Pourtalès; "Der Untergeher" de Thomas Bernhard, "Porporino" de Dominique Fernandez, "Die Klavierspielerin" de Elfriede Jelinek et "Tous les matins du monde" de Pascal Quignard. Cette étude de synthèse tend à dégager, au regard d'oeuvres qui présentent une réelle densité 'musico-littéraire', l'évolution et la spécificité du 'roman de la formation musicale', catégorie littéraire qui est définie par référence aux notions allemandes de Bildungsroman et de Künstlerroman. La culture musicale de romanciers - dont la formation en ce domaine a servi pour certains de propédeutique à l'écriture - est en effet l'objet d'une transposition littéraire qui confronte le lecteur à la problématique fondamentale des rapports de la musique et du langage. La revendication du statut d''écrivain-musicien', à laquelle s'ajoute l'intertextualité particulière que crée dans ces romans le jeu des références et des citations musicales, invitent à réfléchir notamment au rapprochement analogique des structures musicales et des structures littéraires

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110932447
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GE 5922
    Auflage/Ausgabe: Reprint 2010
    Schriftenreihe: Communicatio ; 19
    Weitere Schlagworte: Bildungsroman; Musiker; LITERARY CRITICISM / European / German
    Umfang: 1 online resource (343 p.)