Ergebnisse für *

Es wurden 4 Ergebnisse gefunden.

Zeige Ergebnisse 1 bis 4 von 4.

Sortieren

  1. A discourse-based approach to verb placement in early West-Germanic
    Erschienen: 2006

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Schlagworte: verb-second; early Germanic; discourse; information structure
    Lizenz:

    kostenfrei

  2. A discourse-based approach to verb placement in early West-Germanic
    Erschienen: 2008

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Schlagworte: verb-second; early Germanic; discourse; information structure
    Lizenz:

    kostenfrei

  3. Dementia stigma: representation and language use
    Erschienen: 2024
    Verlag:  Hamburg University Press

    Linguistic choices are widely understood to have the potential to contribute to, but also to challenge, dementia stigma. This scoping review therefore aims to better understand: 1) the characteristics of language-oriented studies into representations... mehr

     

    Linguistic choices are widely understood to have the potential to contribute to, but also to challenge, dementia stigma. This scoping review therefore aims to better understand: 1) the characteristics of language-oriented studies into representations of dementia and people with dementia, particularly regarding theoretical engagement with dementia stigma; and 2) what specific linguistic features have the potential to contribute to and/or challenge dementia stigma. Using Scopus, PubMed, PsychInfo and Google Scholar, 44 papers published between January 2000 and December 2022 were selected and thematically synthesized. We found that the number of publications addressing language and dementia stigma increased dramatically over the period covered. Most studies (75 %) did not explicitly define their use of the term stigma, and those that did drew on a range of theories and sources. Linguistic features associated with stigma included catastrophizing metaphors and the personification of dementia as a cruel enemy. Distancing and delegitimizing strategies were popularly used for people living with dementia, including homogenization, negative group labels, dehumanizing metaphors, infantilization and passivization. Humor could be used to perpetuate dementia stigma, but also to resist and reclaim stigmatizing discourses. Dementia stigma could be challenged through redefining the roles attributed to social actors, directly critiquing harmful discourses, and by providing counter-discourses. Counter-discourses used normalizing, holistic, person-centerd, rights-based, optimistic and affirmative language. Overall, a complex picture of language and dementia stigma emerges. Based on our review of the 44 papers considered, we argue that much language has the potential to perpetuate or resist stigma, and that this is shaped by and depends upon the broader discursive context within which such language use takes place.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Übergeordneter Titel: Journal of Language and Aging Research; Vol. 2 No. 1 (2024); 5-46 ; 2940-4266 ; 10.15460/jlar.2024.2.1
    DDC Klassifikation: Sprache (400); Englisch, Altenglisch (420); Germanische Sprachen; Deutsch (430); Andere germanische Sprachen (439); Bibliografie (010); Andere Sprachen (490)
    Schlagworte: scoping review; dementia; stigma; discourse; language
    Lizenz:

    Copyright (c) 2024 Emma Putland, Gavin Brookes ; creativecommons.org/licenses/by/4.0

  4. Sich Sprache aneignen, schreiben(d) lernen, Diskurse mitgestalten: Ein pädagogisches Konzept für die gymnasiale Oberstufe in der Migrationsgesellschaft
    Erschienen: 2025
    Verlag:  Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt

    Guschker B, Hartner C, Mateo i Ferrer M, Wernicke A. Sich Sprache aneignen, schreiben(d) lernen, Diskurse mitgestalten: Ein pädagogisches Konzept für die gymnasiale Oberstufe in der Migrationsgesellschaft. Zeitschrift für Interkulturellen... mehr

     

    Guschker B, Hartner C, Mateo i Ferrer M, Wernicke A. Sich Sprache aneignen, schreiben(d) lernen, Diskurse mitgestalten: Ein pädagogisches Konzept für die gymnasiale Oberstufe in der Migrationsgesellschaft. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht . 2025;30(1):185–214. ; In diesem Artikel stellen wir zum einen die Entwicklung eines Curriculums zur Vorbereitung auf die sprachlichen Anforderungen der gymnasialen Oberstufe dar. Zum anderen beschreiben wir die Innovationen, mit denen an der Versuchsschule Oberstufen-Kolleg Bielefeld auf (sprachliche) Heterogenität reagiert wird. Dabei geht es nicht nur darum, dass neuzugewanderte Jugendliche das Wissen und die sprachlichen Kompetenzen erwerben, die nötig sind, um die Anforderungen des Bildungssystems bzw. der Gesellschaft zu erfüllen. Die jungen Menschen sollen Sprache auch als Instrument erkennen, mit dem Zugehörigkeitskategorien etabliert und ihnen bestimmte Positionen in der Gesellschaft zugewiesen werden. Sprache soll ihnen als Mittel der Ermächtigung dienen, mit dem sie sich im Diskurs positionieren können. Acquiring Language, Learning by Writing, Shaping Discourse: A Pedagogical Concept for Upper Secondary School in Migration Society In this article, firstly we outline the development of a curriculum to prepare students for the language requirements of the upper secondary school. Secondly, we describe the innovations with which the experimental school Oberstufen-Kolleg Bielefeld responds to (linguistic) heterogeneity. This is not just about acquiring the knowledge and language skills needed to fulfil the requirements of the education system and society. Students should also recognize language as an instrument that establishes categories of belonging and assigns them certain positions in society. Language should serve as a means of empowerment to position oneself in discourse.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur (830); Bildung und Erziehung (370)
    Schlagworte: gymnasiale Oberstufe; Migrationspädagogik; Neuzugewanderte; Schreibdidaktik; writing di- dactics; newly arrived immigrants; migration; discourse; empowermen
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess