Ergebnisse für *

Es wurden 2 Ergebnisse gefunden.

Zeige Ergebnisse 1 bis 2 von 2.

Sortieren

  1. The creation of Eve and Renaissance naturalism
    visual theology and artistic invention
    Erschienen: [2016]
    Verlag:  Cambridge University Press, Cambridge

    "Depicting the Creation of Woman presented a special problem for Renaissance artists. The medieval iconography of Eve rising half-formed from Adam's side was hardly compatible with their commitment to the naturalistic representation of the human... mehr

    Staatliche Museen zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Kunstbibliothek
    ::8:2016:5893:
    keine Fernleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    1 B 172345
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    66.4° 685
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "Depicting the Creation of Woman presented a special problem for Renaissance artists. The medieval iconography of Eve rising half-formed from Adam's side was hardly compatible with their commitment to the naturalistic representation of the human figure. At the same time, the story of God constructing the first woman from a rib did not offer the kind of dignified, affective pictorial narrative that artists, patrons, and the public prized. Jack M. Greenstein takes this artistic problem as the point of departure for an iconographic study of this central theme of Christian culture. His book shows how the meaning changed along with the form when Lorenzo Ghiberti, Andrea Pisano, and other Italian sculptors of the fourteenth and fifteenth centuries revised the traditional composition to accommodate a naturalistically depicted Eve. At stake, Greenstein argues, is the role of the artist and the power of image-making in reshaping Renaissance culture and religious thought"-- Machine generated contents note: Introduction: rethinking iconography; 1. 'In the beginning': Genesis cycles and the iconographies of the Creation of Eve; 2. The rib and the side: synthetic artistry at Orvieto Cathedral; 3. The body of Eve in Andrea Pisano's Creation relief for the campanile of Florence Cathedral; 4. A visual invention: the angels at Eve's Side in Lorenzo Ghiberti's Genesis panel; 5. Jacopo della Quercia's Creation of Eve and the dignity of woman

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9781107103245
    Schlagworte: Christian art and symbolism; Art, Renaissance; Naturalism in art; Art, European
    Weitere Schlagworte: Eve (Biblical figure)
    Umfang: xvii, 253 Seiten, Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

    :

  2. Art, science, and witchcraft in early modern Holland
    Jacques de Gheyn II (1565 - 1629)
    Autor*in: Swan, Claudia
    Erschienen: 2005
    Verlag:  Cambridge Univ. Press, Cambridge [u.a.]

    Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte, Bibliothek
    759 S972a
    keine Fernleihe
    Staatliche Museen zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Kunstbibliothek
    ::8:2005:4751:
    keine Fernleihe
    Staatliche Museen zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Kupferstichkabinett - Sammlung der Zeichnungen und Druckgraphik, Bibliothek
    Kü GHEY 2005
    keine Fernleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    1 B 99501
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Freiburg
    TX 2005/870
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    B/78789
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    KGS-Nie 6245,40
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Heidelberg
    2005 C 3058
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatliche Kunsthalle, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Konstanz, Kommunikations-, Informations-, Medienzentrum (KIM)
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Germanisches Nationalmuseum, Bibliothek
    8 Kz GHE 095/6
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Württembergische Landesbibliothek
    56a/598
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    45 A 10289
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    55.4° 236
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    Beteiligt: Gheyn, Jacques de; Gheyn, Jacob de (Ill.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Druck
    ISBN: 0521826748; 9780521826747
    Weitere Identifier:
    9780521826747
    2004055148
    RVK Klassifikation: LI 33090
    Auflage/Ausgabe: 1. publ.
    Schriftenreihe: Cambridge studies in Netherlandish visual culture
    Schlagworte: Naturalism in art; Witchcraft in art; Naturalism in art; Witchcraft in art
    Weitere Schlagworte: Gheyn, Jacob de (1565-1629); Gheyn, Jacob de
    Umfang: XVII, 254 S, zahlr. Ill
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

    Bibliogr. S. 229 - 246

    Zugl.: New York, Columbia Univ., Diss., 1997