Ergebnisse für *

Es wurden 17 Ergebnisse gefunden.

Zeige Ergebnisse 1 bis 17 von 17.

Sortieren

  1. Computing skills and the user interface
    Autor*in:
    Erschienen: 1981
    Verlag:  Acad. Press, London [u.a.]

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  2. Library user metaphors and services
    how librarians look at their users
    Erschienen: [2015]
    Verlag:  De Gruyter Saur, Berlin

    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    A 2015/6379
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Bibliothek im Kurt-Schwitters-Forum
    IW 1740 /3
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    2016/530
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek
    2015.07183:1
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Rostock
    AN 76000 J65
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Klassik Stiftung Weimar / Herzogin Anna Amalia Bibliothek
    289828 - A
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Herzogin Anna Amalia Bibliothek
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 3110419653; 9783110419658
    Weitere Identifier:
    9783110419658
    Schriftenreihe: Current topics in library and information practice
    Schlagworte: Bibliothek; Benutzer; Benutzerservice;
    Umfang: viii, 174 Seiten, 230 mm x 155 mm
    Bemerkung(en):

    Literaturverzeichnis Seiten 164-174

  3. ReClaiming participation
    technology - mediation - collectivity
    Autor*in:
    Erschienen: 2016
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Historisches Museum, Bibliothek
    MK 1033
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Universitätsbibliothek Freiburg
    GE 2016/1877
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe / Staatliche Hochschule für Gestaltung, Bibliothek
    Hd 2371
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Konstanz, Kommunikations-, Informations-, Medienzentrum (KIM)
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Bibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Mannheim
    500 AP 15978 D392
    keine Fernleihe
    Brechtbau-Bibliothek
    HE 570.366
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek
    Beteiligt: Denecke, Mathias (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783837629224; 3837629228
    Weitere Identifier:
    9783837629224
    RVK Klassifikation: AP 15978
    Schriftenreihe: Edition Medienwissenschaft
    Schlagworte: Neue Medien; Benutzer; Beteiligung; ; Partizipation; Neue Medien; ; Internet; Soziologie;
    Umfang: 295 S., Ill.
  4. Development of creative spaces in academic libraries
    a decision maker's guide
    Erschienen: [2018]; © 2018
    Verlag:  CP, Chandos Publishing, Cambridge, MA

    Hochschule Biberach, Bibliothek
    02-108
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
    T 19 B 1416
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Konstanz, Kommunikations-, Informations-, Medienzentrum (KIM)
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Württembergische Landesbibliothek
    68/10863
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    69.1020
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9780081022665
    Weitere Identifier:
    9780081022665
    RVK Klassifikation: AN 77000
    Schriftenreihe: Chandos information professional series
    Schlagworte: Wissenschaftliche Bibliothek; FabLab; Benutzer; Arbeitsraum; Kreativität;
    Umfang: xvii, 194 Seiten, Illustrationen, Diagramme
    Bemerkung(en):

    Literaturangaben

  5. Computing skills and the user interface
    Autor*in:
    Erschienen: 1981
    Verlag:  Acad. Press, London [u.a.]

    Universitätsbibliothek Erlangen-Nürnberg, Technisch-naturwissenschaftliche Zweigbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der LMU München
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Regensburg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Würzburg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  6. Computing skills and the user interface
    Autor*in:
    Erschienen: 1981
    Verlag:  Academic Press, London [u.a.]

    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    ST 278 com
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Karlsruher Institut für Technologie, KIT-Bibliothek
    81 A 3853
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Konstanz, Kommunikations-, Informations-, Medienzentrum (KIM)
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Coombs, Mike J. (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 0121865207
    RVK Klassifikation: ES 900
    Schriftenreihe: Computers and people series ; 3
    Schlagworte: Datenverarbeitung; Benutzer; ; Mensch-Maschine-Kommunikation;
    Umfang: 499 S.
  7. Facets of facebook
    use and users
    Autor*in:
    Erschienen: [2016]
    Verlag:  De Gruyter Saur, Berlin ; OAPEN Foundation, Boston

    The debate on Facebook raises questions about the use and users of this information service. This collected volume gathers a broad spectrum of social science and information science articles about Facebook. Facebook has many facets, and we just look... mehr

    Zugang:
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Clausthal
    keine Fernleihe
    Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Freiburg
    keine Fernleihe
    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    keine Fernleihe
    Max-Planck-Institut für ethnologische Forschung, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Heidelberg
    keine Fernleihe
    Badische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Bibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Vechta
    keine Fernleihe

     

    The debate on Facebook raises questions about the use and users of this information service. This collected volume gathers a broad spectrum of social science and information science articles about Facebook. Facebook has many facets, and we just look forward above all to the use and users. The facet of users has sub-facets, such as different age, sex, and culture. The facet of use consists of sub-facets of privacy behavior after the Snowden affair, dealing with friends, unfriending and becoming unfriended on Facebook, and possible Facebook addiction. We also consider Facebook as a source for local temporary history and respond to acceptance and quality perceptions of this social network service, as well. This book brings together all the contributions of research facets on Facebook. It is a much needed compilation written by leading scholars in the fields of investigation of the impact of Web 2.0. The target groups are social media researchers, information scientists and social scientists, and also all those who take to Facebook topics Chapter 1. Unfriending and Becoming Unfriended on Facebook ; Chapter 2. Photo Publication Behavior of Adolescents on Facebook ; Chapter 3. Does Facebook Cause Addiction? An Analysis of German Facebook Users ; Chapter 4. Facebook Social Games ; Chapter 5. Information Literacy Levels of Facebook Users Chapter 6. Privacy in Social Networks After the Global Surveillance Disclosures ; Chapter 7. From Cooperation to Compassion: Death and Bereavement on Social Networking Websites ; Chapter 8. Facebook: A Source for Microhistory?

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (kostenfrei)
    Quelle: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek
    Beteiligt: Knautz, Kathrin (HerausgeberIn); Baran, Katsiaryna (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110418163; 3110418207; 3110419351; 3110418177; 3110418169; 9783110418200; 9783110419351; 9783110418170
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Knowledge & information
    Studies in information science
    Array
    Schlagworte: Internet users; Online social networks; Soziales Netzwerk; Benutzer; Facebook
    Umfang: 1 Online-Ressource (X, 328 Seiten), Illustrationen, Diagramme
  8. Fremdsprachen lehren und lernen
    23, Wörterbücher und ihre Benutzer / koordiniert von Ekkehard Zöfgen
    Autor*in:
    Erschienen: 1994

    Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Heidelberg
    ZST 982 A
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Konstanz, Kommunikations-, Informations-, Medienzentrum (KIM)
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Bibliothek
    keine Fernleihe
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    Z 8509:23.1994
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Württembergische Landesbibliothek
    Z 18886-23
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek
    Beteiligt: Zöfgen, Ekkehard (HerausgeberIn)
    Sprache: Deutsch; Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Druck
    ISBN: 3823345826
    Übergeordneter Titel: Fremdsprachen lehren und lernen - Alle Bände anzeigen
    RVK Klassifikation: ES 650
    Schlagworte: Wörterbuch; Benutzer;
    Umfang: 279 S., Ill., graph. Darst.
    Bemerkung(en):

    Beitr. teilw. dt., teilw. engl

  9. Just how public is the Seattle Central Library?
    Publicity, posturing, and politics in public design
    Erschienen: 2017

    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Druck
    Übergeordneter Titel: Enthalten in: Take one building; London : Routledge, Taylor & Francis Group, 2017; (2017), Seite 21-37; xvi, 214 Seiten

    RVK Klassifikation: AN 79400 ; AN 88470
    Schlagworte: Seattle Public Library; Bibliotheksbau; Benutzer; Beteiligung;
    Bemerkung(en):

    Anmerkungen und Literaturverzeichnis: Seite 35-37

  10. Using dictionaries
    studies of dictionary use by language learners and translators
    Autor*in:
    Erschienen: 1998
    Verlag:  Niemeyer, Tübingen

    Universitätsbibliothek Braunschweig
    2784-6182
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    ET 580 usi
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Erfurt / Forschungsbibliothek Gotha, Universitätsbibliothek Erfurt
    Bibliothek der Pädagogischen Hochschule Erfurt
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Freiburg
    GE 98/12709
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Greifswald
    310/ET 580 A873
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    A 5.7.1.-42
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    A 1998/14931
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    I s 15/757
    keine Fernleihe
    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
    EG/450/7487
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Heidelberg
    98 A 12335
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Germanistisches Seminar der Universität, Bibliothek
    Wb 169,5
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Anglistisches Seminar der Universität, Bibliothek
    S O 115
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
    GER:PB:0292:Atk::1998
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Badische Landesbibliothek
    99 A 796
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    Pa 11-88
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Konstanz, Kommunikations-, Informations-, Medienzentrum (KIM)
    eng 221/a95
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Magdeburg-Stendal, Hochschulbibliothek
    FK 1545-4
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Bibliothek
    QB 2073
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    BFL L / Atk
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Stuttgart, Bibliothek der Institute für Linguistik und Literaturwissenschaft
    D8--LEX40(88)
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Württembergische Landesbibliothek
    48/15386
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    39 A 822
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Brechtbau-Bibliothek
    GO 040.293
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek
    Beteiligt: Atkins, Beryl T. S. (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 3484309881
    RVK Klassifikation: ET 580 ; ES 875
    Schriftenreihe: Array ; 88
    Schlagworte: Wörterbuch; Benutzer;
    Weitere Schlagworte: Array
    Umfang: 214 S, graph. Darst, 24 cm
    Bemerkung(en):

    Literaturangaben

  11. Beyond the stars: exploiting free-text user reviews to improve the accuracy of movie recommendations
    Erschienen: 2022
    Verlag:  New York : Association for Computing Machinery ; Mannheim : Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS) [Zweitveröffentlichung]

    In this paper we show that the extraction of opinions from free-text reviews can improve the accuracy of movie recommendations. We present three approaches to extract movie aspects as opinion targets and use them as features for the collaborative... mehr

     

    In this paper we show that the extraction of opinions from free-text reviews can improve the accuracy of movie recommendations. We present three approaches to extract movie aspects as opinion targets and use them as features for the collaborative filtering. Each of these approaches requires different amounts of manual interaction. We collected a data set of reviews with corresponding ordinal (star) ratings of several thousand movies to evaluate the different features for the collaborative filtering. We employ a state-of-the-art collaborative filtering engine for the recommendations during our evaluation and compare the performance with and without using the features representing user preferences mined from the free-text reviews provided by the users. The opinion mining based features perform significantly better than the baseline, which is based on star ratings and genre information only.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Konferenzveröffentlichung
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Rezension; Film; Empfehlung; Kollaborative Filterung; Datensatz; Benutzer; Automatische Sprachanalyse; Textanalyse; Datenbank; Data Mining; Algorithmus; Empfehlungssystem
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  12. Observing online dictionary users: Studies using wiktionary log files

    We present studies using the 2013 log files from the German version of Wiktionary. We investigate several lexicographically relevant variables and their effect on look-up frequency: Corpus frequency of the headword seems to have a strong effect on... mehr

     

    We present studies using the 2013 log files from the German version of Wiktionary. We investigate several lexicographically relevant variables and their effect on look-up frequency: Corpus frequency of the headword seems to have a strong effect on the number of visits to a Wiktionary entry. We then consider the question of whether polysemic words are looked up more often than monosemic ones. Here, we also have to take into account that polysemic words are more frequent in most languages. Finally, we present a technique to investigate the time-course of look-up behaviour for specific entries. We exemplify the method by investigating influences of (temporary) social relevance of specific headwords.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Schlagworte: Computerunterstützte Lexikographie; Wörterbuch; Internet; Benutzer
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  13. First ideas of user-adapted views of lexicographic data exemplified on OWID and elexiko

    This paper is a project report of the lexicographic Internet portal OWID, an Online Vocabulary Information System of German which is being built at the Institute of German Language in Mannheim (IDS). Overall, the contents of the portal and its... mehr

     

    This paper is a project report of the lexicographic Internet portal OWID, an Online Vocabulary Information System of German which is being built at the Institute of German Language in Mannheim (IDS). Overall, the contents of the portal and its technical approaches will be presented. The lexical database is structured in a granular way which allows to extend possible search options for lexicographers. Against the background of current research on using electronic dictionaries, the project OWID is also working on first ideas of useradapted access and user-adapted views of the lexicographic data. Due to the fact that the portal OWID comprises dictionaries which are available online it is possible to change the design and functions of the website easily (in comparison to printed dictionaries). Ideas of implementing user-adapted views of the lexicographic data will be demonstrated by using an example taken from one of the dictionaries of the portal, namely elexiko.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Konferenzveröffentlichung
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Schlagworte: Computerunterstützte Lexikographie; Internet; Einsprachiges Wörterbuch; Benutzer
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  14. Understanding how users evaluate innovative features of online dictionaries – an experimental approach
    Erschienen: 2015
    Verlag:  Ljubljana : Trojina, Institute for Applied Slovene Studies

    Compared with printed dictionaries, online dictionaries provide a number of unique possibilities for the presentation and processing of lexicographical information. However, in Müller-Spitzer/Koplenig/Töpel (2011) we show that – on average - users... mehr

     

    Compared with printed dictionaries, online dictionaries provide a number of unique possibilities for the presentation and processing of lexicographical information. However, in Müller-Spitzer/Koplenig/Töpel (2011) we show that – on average - users tend to rate the special characteristics of online dictionaries (e.g. multimedia, adaptability) as (partly) unimportant. This result conflicts somewhat with the lexicographical request both for the development of a user-adaptive interface and the incorporation of multimedia elements. This contribution seeks to explain this discrepancy, by arguing that when potential users are fully informed about the benefits of possible innovative features of online dictionaries, they will come to judge these characteristics to be more useful than users that do not have this kind of information. This argument is supported by empirical evidence presented in this paper.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Konferenzveröffentlichung
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Linguistik (410)
    Schlagworte: Online-Wörterbuch; Computerunterstützte Lexikographie; Benutzer
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  15. What makes a good online dictionary? Empirical insights from an interdisciplinary research project
    Erschienen: 2015
    Verlag:  Ljubljana : Trojina, Institute for Applied Slovene StudiesTrojina, Institute for Applied Slovene Studies

    This paper presents empirical fmdings from two online surveys on the use of online dictionaries, in which more than 1,000 participants took part. The aim of these studies was to clarify general questions of online dictionary use (e.g. which... mehr

     

    This paper presents empirical fmdings from two online surveys on the use of online dictionaries, in which more than 1,000 participants took part. The aim of these studies was to clarify general questions of online dictionary use (e.g. which electronic devices are used for online dictionaries or different types of usage situations) and to identify different demands regarding the use of online dictionaries. We will present some important results ofthis ongoing research project by focusing on the latter. Our analyses show that neither knowledge of the participants’ (scientific or academic) background, nor the language Version of the online survey (German vs. English) allow any significant conclusions to be drawn about the participant’s individual user demands. Subgroup analyses only reveal noteworthy differences when the groups are clustered statistically. Taken together, our fmdings shed light on the general lexicographical request both for the development of a user-adaptive interface and the incorporation of multimedia elements to make online dictionaries more user-friendly and innovative.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Konferenzveröffentlichung
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Linguistik (410)
    Schlagworte: Online-Wörterbuch; Benutzer
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  16. Research on Dictionary Use and the Development of User-Adapted Views
    Erschienen: 2015
    Verlag:  Berlin/New York : de Gruyter

    The development of user-adapted views of lexicographic data is frequently in demand by dictionary research on electronic reference works and hypertext information systems. In the printed dictionary it has been indispensable to develop a complete... mehr

     

    The development of user-adapted views of lexicographic data is frequently in demand by dictionary research on electronic reference works and hypertext information systems. In the printed dictionary it has been indispensable to develop a complete dictionary relative to a user group and using situations. In contrast, for any electronic presentation of lexicographic data there are possibilities to define user-specific views of an initially user-unspecific resource. However, research on the use of dictionaries in general, still has to answer several open questions as far as this subject is concerned. This paper will firstly provide an overview of the present state of research on dictionary use with respect to electronic lexicography. Subsequently, explanations of further prerequisites for a possible user-adapted access to data are followed, as exemplified by OWID, the Online Vocabulary Information System of the Institut für Deutsche Sprache. Finally, it will be outlined what results on the subject have been accomplished so far. Also the prospects of potential user-adapted presentations of lexicographic data will be highlighted.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Linguistik (410)
    Schlagworte: Computerunterstützte Lexikographie; Wörterbuch; Benutzer
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de/deed.de ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  17. Correct hypotheses and careful reading are essential: results of an observational study on Learners using online language resources
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Stellenbosch, South Africa : Buro van die WAT

    In the past two decades, more and more dictionary usage studies have been published, but most of them deal with questions related to what users appreciate about dictionaries, which dictionaries they use and what type of information they need in... mehr

     

    In the past two decades, more and more dictionary usage studies have been published, but most of them deal with questions related to what users appreciate about dictionaries, which dictionaries they use and what type of information they need in specific situations — presupposing that users actually consult lexicographic resources. However, language teachers and lecturers in linguistics often have the impression that students do not use enough high-quality dictionaries in their everyday work. With this in mind, we launched an international cooperation project to collect empirical data to evaluate what it is that students actually do while attempting to solve language problems. To this end, we applied a new methodological setting: screen recording in conjunction with a thinking-aloud task. The collected empirical data offers a broad insight into what users really do while they attempt to solve language-related tasks online.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Online-Wörterbuch; Benutzer; Spracherwerb; Maschinelle Übersetzung
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de ; info:eu-repo/semantics/openAccess