Scholars in the humanities interested in how the fertile concept of the parasite can shed light on works of literature and other cultural products, have several theoretical resources they can draw upon. This article compares three of the most important ones, in order to discuss their similarities and differences, and also to bring out their respective strengths and weaknesses: the deconstructive philosophy of Jacques Derrida, Michel Serres’ work, and advances in biological thought following from Leigh Van Valen’s so-called »Red Queen hypothesis«. Even if Serres offers a more comprehensive understanding of the parasite than does Derrida, the latter’s insights are still needed. As I argue in the article, the reason is that they can help counter an unfortunate tendency in Serres’ writings that has led to his book The Parasite being read in two opposed, but equally problematical ways. My central claim is that the most productive starting point for a better theory of the parasite is to be found in the triangulation of insights from Serres, Derrida, and the Red Queen. ; Das Konzept des Parasiten bietet für die Untersuchung literarischer Texte und anderer Kulturerzeugnisse ein ergiebiges Feld. Geisteswissenschaftler_innen stehen dabei verschiedene theoretische Ansätze zur Verfügung. In dem vorliegenden Artikel werden drei der bedeutendsten Ansätze auf ihre Gemeinsamkeiten und Unterschiede hin verglichen und ihre jeweiligen Stärken und Schwächen herausgearbeitet: Jacques Derridas dekonstruktivistische Philosophie, Michel Serresʼ Arbeiten zum Parasiten und die »Red Queen Hypothesis« des Biologen Leigh Van Valen. Auch wenn Serresʼ Verständnis des Parasiten umfassender ist als dasjenige Derridas, argumentiere ich, dass Derridas Einsichten helfen können, eine zu einseitige Lektüre von Serresʼ Der Parasit zu vermeiden, die sich aus einer unglücklichen Tendenz ergeben hat, seine Argumentation auf zwei entgegengesetzte, aber gleichermaßen problematische Weisen zu verstehen. Der Artikel dient als Plädoyer dafür, dass der ...
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