This book is the first comprehensive study on Moses Mendelssohn's (1729-1786) language philosophy. While guiding the reader throughhis ?uvre, a new perspective is gained that brings Mendelssohn closer to the skeptical currents of Enlightenment. The...
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This book is the first comprehensive study on Moses Mendelssohn's (1729-1786) language philosophy. While guiding the reader throughhis ?uvre, a new perspective is gained that brings Mendelssohn closer to the skeptical currents of Enlightenment. The dialectics of human and sacred language play a constitutive role for his language theory as well as for his aesthetics and metaphysics, and finally lead into the political idea of a just, social order. Thus, he developed an important alternative to monolingual, national language concepts. Grit Schorch, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg. This book is the first comprehensive study on Moses Mendelssohn's (1729-1786) language philosophy. While guiding the reader through the German and Hebrew sections of the oeuvre, a new perspective is gained that brings Mendelssohn closer to the skeptical currents of Enlightenment. The dialectics of human and sacred language play a constitutive role for his language theory as well as for his aesthetics and metaphysics, and finally lead into the political idea of a just, social order. Thus, he developed an important alternative to monolingual, national language concepts. Grit Schorch, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg.
Danksagung; Abkürzungsverzeichnis; Einleitung; Sprachenfrage und Mendelssohnforschung; Struktur und Inhalt der Untersuchung; I. Sprachenfrage und Mendelssohn-Rezeption; i. Rechtssituation und preußische Sprachplanung zwischen 1750 bis 1786; ii. Sprache und Nation; iii. Heilige deutsche Nationalsprache; iv. Wie »deutschgesinnt« war Mendelssohn?; v. Grundlegungskräfte vs. Zermalmungskräfte; II. Übersetzung als Sprachpolitik; i. Mendelssohns Apologien des Hebräischen und Deutschen; ii. »Von den Übersetzungen«; iii. Der Ursprung der Sprache - Mendelssohns agnostisches Argument
III. Der Name Gottes, das Erhabene und die Dichtkunst der Hebräeri. Poetologische Bibelkritik und historisch-kritische Methode; ii. Parallelismus vs. Silbenmaß; iii. Schönes und Erhabenes - Affekttheorie als Erkenntnistheorie; iv. Der Name Gottes als »Denkwort«; v. Herders Geschichtsphilosophie des »Erhabenschönen«; vi. Das Erhabene als Kritik der Indifferenz; IV. Zeichensprache in Mathematik und Metaphysik; i. Evidenz und Wahrscheinlichkeit; ii. Evidenz und Infinitesimalgrößen; iii. Das Kriterium der Unermesslichkeit in Mathematik und Philosophie; iv. Zeichengebung und Wirklichkeit
V. Logos und Offenbarungi. Apologie der Logik; ii. Die Logik im System der Wissenschaften; iii. Logik und heilige Sprache?; iv. Konvention und Tradition im System der Logik; v. Dialektik des Vorurteils - Zu Mendelssohns Projekt der Aufklärung; VI. Sprache und Politik; i. Das Zeremonialgesetz als Zeichensprache; ii. Innerer Sinn und äußerliches Zeichen; iii. Zeichen der Macht: Hobbes, Mendelssohn und Hamann; Schluss; Bibliografie; Register