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  1. Virtual art
    from illusion to immersion
    Autor*in: Grau, Oliver
    Erschienen: c2003
    Verlag:  MIT Press, Cambridge, Mass

    Evangelische Hochschule Berlin, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Clausthal
    keine Fernleihe
    Kühne Logistics University – KLU, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliothek der Hochschule Hannover
    keine Fernleihe
    Bibliothek im Kurt-Schwitters-Forum
    keine Fernleihe
    Hochschule für Musik und Theater 'Felix Mendelssohn Bartholdy', Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Mannheim
    keine Fernleihe
    Deutsches Historisches Institut Washington, Bibliothek
    e-Book Nationallizenz
    keine Fernleihe
    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
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    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (Deutschlandweit zugänglich)
    Quelle: Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 0585446792
    RVK Klassifikation: LH 65829
    Schriftenreihe: Leonardo
    Schlagworte: Panoramas; Virtual reality in art; Computer art; Art and electronics
    Umfang: XIV, 416 S., Ill., 24 cm
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (p. [352]-401) and indexes

  2. Virtual art
    from illusion to immersion
    Autor*in: Grau, Oliver
    Erschienen: c2003
    Verlag:  MIT Press, Cambridge, Mass

    Evangelische Hochschule Berlin, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Max-Planck-Institut für Bildungsforschung, Bibliothek und wissenschaftliche Information
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    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Braunschweig
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    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
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    Universitätsbibliothek Clausthal
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    Hochschule Emden/Leer, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Fachhochschule Erfurt, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Erfurt / Forschungsbibliothek Gotha, Universitätsbibliothek Erfurt
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    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
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    Universitätsbibliothek Greifswald
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    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
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    Max-Planck-Institut für ethnologische Forschung, Bibliothek
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    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    keine Fernleihe
    HafenCity Universität Hamburg, Bibliothek
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    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
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    Kühne Logistics University – KLU, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    Technische Universität Hamburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliothek der Hochschule Hannover
    keine Fernleihe
    Bibliothek im Kurt-Schwitters-Forum
    keine Fernleihe
    Stiftung Tierärztliche Hochschule Hannover, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    HAWK Hochschule für angewandte Wissenschaft und Kunst Hildesheim/Holzminden/Göttingen, Bibliothek, Elektronische Ressourcen
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Hildesheim
    keine Fernleihe
    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
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    Fachhochschule Kiel, Zentralbibliothek
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    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
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    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
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    Hochschule Magdeburg-Stendal, Hochschulbibliothek
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    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek
    eBook Netlibrary NL
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    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek, Medizinische Zentralbibliothek
    eBook Netlibrary NL
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    Universitätsbibliothek Mannheim
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    Hochschulbibliothek Friedensau
    Online-Ressource
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    Hochschule Neubrandenburg, Bibliothek
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    Hochschule Nordhausen, Hochschulbibliothek
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    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
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    Hochschule Osnabrück, Bibliothek Campus Westerberg
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    Universitätsbibliothek Osnabrück
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    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
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    Universitätsbibliothek Rostock
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    Hochschule Schmalkalden, Cellarius Bibliothek
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    Hochschule Magdeburg-Stendal, Standort Stendal, Bibliothek
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    Universitätsbibliothek Vechta
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    Deutsches Historisches Institut Washington, Bibliothek
    e-Book Nationallizenz
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    UB Weimar
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    EBS Universität für Wirtschaft und Recht, Standort Wiesbaden, Fachbibliothek Rechtswissenschaften
    E-Book
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    Hochschule Wismar, University of Applied Sciences: Technology, Business and Design, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
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    Ostfalia Hochschule für angewandte Wissenschaften, Bibliothek
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780262274265; 0262274264
    Schriftenreihe: Leonardo
    Schlagworte: Panoramas; Virtual reality in art; Computer art; Art and electronics; Electronic books
    Umfang: 1 online resource (xiv, 416 p.), ill
    Bemerkung(en):

    Description based on print version record

    Includes bibliographical references (p. [352]-401) and indexes

    Virtual art

  3. Virtual art
    from illusion to immersion
    Autor*in: Grau, Oliver
    Erschienen: 2003
    Verlag:  MIT Press, Cambridge, Mass.

    An overview of the art historical antecedents to virtual reality and the impact of virtual reality on contemporary conceptions of art.Although many people view virtual reality as a totally new phenomenon, it has its foundations in an unrecognized... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (Lizenzpflichtig)
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe

     

    An overview of the art historical antecedents to virtual reality and the impact of virtual reality on contemporary conceptions of art.Although many people view virtual reality as a totally new phenomenon, it has its foundations in an unrecognized history of immersive images. Indeed, the search for illusionary visual space can be traced back to antiquity. In this book, Oliver Grau shows how virtual art fits into the art history of illusion and immersion. He describes the metamorphosis of the concepts of art and the image and relates those concepts to interactive art, interface design, agents, telepresence, and image evolution. Grau retells art history as media history, helping us to understand the phenomenon of virtual reality beyond the hype.Grau shows how each epoch used the technical means available to produce maximum illusion. He discusses frescoes such as those in the Villa dei Misteri in Pompeii and the gardens of the Villa Livia near Primaporta, Renaissance and Baroque illusion spaces, and panoramas, which were the most developed form of illusion achieved through traditional methods of painting and the mass image medium before film. Through a detailed analysis of perhaps the most important German panorama, Anton von Werner's 1883 The Battle of Sedan, Grau shows how immersion produced emotional responses. He traces immersive cinema through Cinerama, Sensorama, Expanded Cinema, 3-D, Omnimax and IMAX, and the head mounted display with its military origins. He also examines those characteristics of virtual reality that distinguish it from earlier forms of illusionary art. His analysis draws on the work of contemporary artists and groups ART+COM, Maurice Benayoun, Charlotte Davies, Monika Fleischmann, Ken Goldberg, Agnes Hegedues, Eduardo Kac, Knowbotic Research, Laurent Mignonneau, Michael Naimark, Simon Penny, Daniela Plewe, Paul Sermon, Jeffrey Shaw, Karl Sims, Christa Sommerer, and Wolfgang Strauss. Grau offers not just a history of illusionary space but also a theoretical framework for analyzing its phenomenologies, functions, and strategies throughout history and into the future.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780262274265; 0262274264; 0585446792; 9780585446790
    Schriftenreihe: Leonardo
    Schlagworte: Panoramas; Virtual reality in art; Computer art; Art and electronics; DIGITAL HUMANITIES & NEW MEDIA/New Media Art; DIGITAL HUMANITIES & NEW MEDIA/New Media History
    Umfang: 1 online resource (xiv, 416 pages), illustrations.
  4. Windows and mirrors
    interaction design, digital art, and the myth of transparency
    Erschienen: 2003
    Verlag:  MIT Press, Cambridge, Mass.

    The experience of digital art and how it is relevant to information technology.In Windows and Mirrors: Interaction Design, Digital Art, and the Myth of Transparency, Jay David Bolter and Diane Gromala argue that, contrary to Donald Norman's famous... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (Lizenzpflichtig)
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe

     

    The experience of digital art and how it is relevant to information technology.In Windows and Mirrors: Interaction Design, Digital Art, and the Myth of Transparency, Jay David Bolter and Diane Gromala argue that, contrary to Donald Norman's famous dictum, we do not always want our computers to be invisible "information appliances." They say that a computer does not feel like a toaster or a vacuum cleaner; it feels like a medium that is now taking its place beside other media like printing, film, radio, and television. The computer as medium creates new forms and genres for artists and designers; Bolter and Gromala want to show what digital art has to offer to Web designers, education technologists, graphic artists, interface designers, HCI experts, and, for that matter, anyone interested in the cultural implications of the digital revolution.In the early 1990s, the World Wide Web began to shift from purely verbal representation to an experience for the user in which form and content were thoroughly integrated. Designers brought their skills and sensibilities to the Web, as well as a belief that a message was communicated through interplay of words and images. Bolter and Gromala argue that invisibility or transparency is only half the story; the goal of digital design is to establish a rhythm between transparency--made possible by mastery of techniques--and reflection--as the medium itself helps us understand our experience of it.The book examines recent works of digital art from the Art Gallery at SIGGRAPH 2000. These works, and their inclusion in an important computer conference, show that digital art is relevant to technologists. In fact, digital art can be considered the purest form of experimental design; the examples in this book show that design need not deliver information and then erase itself from our consciousness but can engage us in an interactive experience of form and content.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Gromala, Diane (MitwirkendeR)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780262268998; 026226899X
    Schriftenreihe: Leonardo
    Schlagworte: Digital communications; Web sites ; Design; Computer art; Multimedia systems; Human-computer interaction; DIGITAL HUMANITIES & NEW MEDIA/New Media Art; DESIGN/Interactive Design
    Umfang: 1 online resource (xi, 182 pages), illustrations.