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Wer-Was-Wo - Detailanzeige

Ergebnisanzeige "Aesthetics and Modernity from Schiller to Marcuse"
RessourcentypKonferenzen, Tagungen, Kolloquien
TitelAesthetics and Modernity from Schiller to Marcuse
BeschreibungPLEASE REGISTER BY 21 AUGUST 2009


Aesthetics and Modernity from Schiller to Marcuse
Wednesday, 9 - Friday, 11 September 2009, London

Co-Ordinators: Jerome Carroll, Steve Giles and Maike Oergel (Nottingham)



Programme

Wednesday, 9 September 2009
Room ST 273, 274/275, 276 Stewart House

13.30 Registration
14.00 Welcome and Introduction
14.15 Keynote Lecture: Michael Bell (Warwick): Moral Sentimentalism and the Genesis of the Aesthetic

15.15 Tea

15.45 PARALLEL SESSIONS: Genesis of the Aesthetic

Rajesh Heynickx (Antwerp/Brussels): ‘Allgemeine Kunstwissenschaft’ on Trial. The First International Congress on Aesthetics in Berlin (1913)
Paul Bishop (Glasgow): Artistic Distance and Existential Self-Sculpting: Classical Aesthetics and Hedonist Ethics
Maike Oergel (Nottingham): The Aesthetics of Historicity: Poetry in Schiller’s and Friedrich Schlegel’s Concepts of Modernity

15.45 Schiller’s Political Aesthetic

Paolo Panizzo (Berlin): Schillers ‘Idealismus’ zwischen ästhetischer Theorie und gesellschaftlicher Praxis
Hans Kellner (North Carolina): The Historical Sublime and Modernity

15.45 Aesthetic as Anti-Modernity I

Martin Potter (Bucharest): Thomas Mann and the Refoundation of Art
Olav Krämer (Freiburg): Form als Distanzierung von der schlechten Gegenwart: zu einer Argumentationsfigur bei Schiller, Lukács und Adorno


Thursday, 10 September 2009
Room ST 273,274/275, 276 Stewart House

9.30 PARALLEL SESSIONS: Schiller and Freedom

Vladimir Cepciansky (Stockholm): Modern Satire and the Satisfactions of Self-Consciousness
Alexander Knopf (Heidelberg): Das artistische ‘Ich’: die Befreiung der Freiheit bei Schiller und Novalis
Marie-Christin Wilm (Berlin): Huizinga plays Schiller: zur Rezeption des Schillerschen Spielbegriffs in Huizingas Homo Ludens

9.30 ‘Bildung’ and the Aesthetic

Manuel Clemens (New Haven): Schillers ästhetische Bildungstheorie nach den Verwirrungen von Törleß und dem beschädigten Leben Adornos
Loredana Niculet (Barcelona): Sensus communis aestheticus and the Project of Emancipation: the Utopian Frame of the Avant-Gardes
Norman Kaspe (Halle): Schiller’s Concept of Innocence in Über naive und sentimentale Dichtung and the 19th-Century Aesthetic of the ‘Innocent Eye’

9.30 Miscellanea

Charles DeBord (Lexington): The Decline of Sensuous Divinity
Rachel MagShamhráin (Cork): Towards an Aesthetics of Postponement: on Prolepsis in the Works of Heinrich von Kleist
Fred Rush (Indiana): The Value of Language

11.30 Coffee

12.00 Keynote Lecture: Andrew Bowie (London): Why Aesthetics matters to Modern Philosophy

13.00 Lunch (own arrangements)

14.30 PARALLEL SESSIONS: Aesthetics of Experience

Brian O’Connor (Dublin): Aesthetics and Normativity
Randall van Schepen (Rhode Island): 200 Years of Schiller’s Aesthetic Modernism: Criticism, Abstraction and Revolution
Martine Prange (Amsterdam): Tragic Joy as Principle of Society: Schiller, Nietzsche and Adorno

14.30 Benjamin et al.

Arvi Sepp (Antwerp): Zwischen Politik und Ästhetik: die Avantgarde-Auffassungen Walter Benjamins und Theodor W. Adornos
Georg Otte (Minas Gerais): Klassenkampf und Mode: Walter Benjamin zwischen marxistischer Ethik und ‘bürgerlicher’ Ästhetik
Christine Achinger and Helmut Schmitz (Warwick): Benjamin/Brecht - Adorno/Celan: Konstellationen einer Ästhetik vor und nach Auschwitz
Bram Mertens (Nottingham): ‘Das System absolut zu erfassen’: the Concept of Medium in Benjamin’s Der Begriff der Kunstkritik in der deutschen Romantik

14.30 PARALLEL SESSIONS: Aesthetic as Anti-Modernity II

Stephan Mühr (Pretoria): ‘Man muss die Dinge sich vor Augen halten ...’: Goethes ästhetisches Programm als Kritik der Moderne
Sebastian Hüsch (Basle): Von der Ästhetik zum ästhetischen Stadium: Sören Kierkegaards Kritik an der Moderne
Eric Sean Nelson (Massachussetts): Aesthetics, Nature and Modernity in Adorno and Habermas
Steve Giles (Nottingham): Nazism and Modernism: Reflections on ‘Degenerate’ Art and Affirmative Culture

16.30 Tea

17.00 Keynote Lecture: Martin Swales (London): Tragedy and the Aesthetic Dialectic

19.00 Conference Dinner (further details)


Friday, 11 September 2009
Room ST 273,274/275, 276 Stewart House

9.30 PARALLEL SESSIONS: Marcuse

Gavin Rae (Warwick): Marcuse, Aesthetics and the Logic of Modernity
Alexia Bretas (Sao Paolo): The Schiller of the 20th Century: Aesthetics, Modernity and Social Change in Herbert Marcuse
Luke Skrebowski (London): Marcusean Mediations: Marcuse, Burnham and Postformalist Aesthetics

9.30 Poetics

Michael Collel (Trier): ‘... und starb mit verzerrten Zügen’: zum Gerichtstag des Ästhetismus bei Hugo von Hofmannsthal
Cristina Fossaluzza (Berlin): Poesie und Leben. Hugo von Hofmannsthals Märchen Die Frau ohne Schatten
Frauke Berndt (Frankfurt): The Symbol on the Move: from the Drawing Room of Aesthetics to the Basement of Culture

9.30 Homo Aestheticus

Martin Travers (Queensland): ‘Ek-Stasis’: Away from a Theory of the Lyrical Subject in Adorno and Heidegger
Rob Leventhal (Williamsburg): The Aesthetics of Case
Jerome Carroll (Nottingham): Philosophical Anthropology and Philosophical Aesthetics: Man’s Problematic Relationship to Nature

11.30 Coffee

12.00 PARALLEL SESSIONS: Drama

Joshua Billings (Oxford): Ancient and Modern Tragedy: the Imperative of Reconciliation
Nikoletta Wassiliou (Aachen): Schillers philosophische Begründung der Poetik des Dramas
Nickolas Lambrianou (London): Benjamin and the Dramatist: Modernity, ‘Trauerspiel’ and an Aesthetics of Crisis

12.00 Music

James Parsons (Missouri): The Musical Poetics of Modernity: the Choral Finale of Beethoven and Schiller’s ‘Ninth’
David Mosley (Kentucky): Lost in Reflection: Kierkegaard’s Don Giovanni
Eran Guter (Yezreel): Wittgenstein on the Music of the Future

12.00 Visual Culture

Gustav Frank (Munich): Die unsichtbare Hand. Schillers Medienästhetik der Moderne
Jason Gaiger (Milton Keynes): Site-Specificity and the Semblance-Character of Art
Christoph Kleinschmidt (Münster): Of Prophets and Madmen: the Influence of Schiller and Nietzsche on the Aesthetics of Kandinsky

14.00 Lunch (own arrangements)

15.30 Keynote Lecture: Nicholas Saul (Durham): The Dark Side of Modernity: Wilhelm Bölsche, Darwinism, Evolutionary Aesthetics and Spiritualism

16.30 Closing Discussion
17.00 End of Conference



Further Information and Registration Details

To obtain further information and register for the conference, contact Jane Lewin (tel: 020 7862 8966). Please note the closing date for receipt of registrations is Friday, 21 August 2009.

Conference Fees

3 Days
£55.00
£50.00 Reduced Rate
£35.00 Student Rate

1 Day
£35.00
£30.00 Reduced Rate
£25.00 Student Rate

Reduced Rate: Fully paid-up Friends of Germanic Studies or paying members of the IGRS only
Student Rate: Students with proof of status only


Jane Lewin
Institute of Germanic & Romance Studies
University of London School of Advanced Study
Room ST 272, Senate House
Malet Street, GB- London WC1E 7HU
Telephone 0044 (0)20 7862 8966

Website www.igrs.sas.ac.uk
Quelle der BeschreibungInformation des Anbieters
Internetadressehttp://igrs.sas.ac.uk/events/upcoming-igrs-events.html
Verknüpfte Ressourcehttp://h-net.msu.edu/cgi-bin/logbrowse.pl?trx=vx&list=H-Germanistik&mo...
VeranstaltungsortLondon
Anmeldeschluss21.08.2009
Beginn09.09.2009
Ende11.09.2009
PersonName: Lewin, Jane 
Funktion: Ansprechpartnerin 
E-Mail: Jane.Lewin@sas.ac.uk 
KontaktdatenName/Institution: INSTITUTE OF GERMANIC & ROMANCE STUDIES at the University of London School of Advanced Study 
Strasse/Postfach: Malet Street 
Postleitzahl: WC1E 7HU 
Stadt: London  
Telefon: 0044 (0)20 7862 8966  
Internetadresse: www.igrs.sas.ac.uk  
LandGroßbritannien
BenutzerführungEnglisch
SchlüsselbegriffeErzähltheorie; Komparatistik (Kulturvergleich, Interkulturelle Literaturwissenschaft); Literatur- u. Kulturgeschichte; Literaturtheorie: Themen
Klassifikation03.00.00 Literaturwissenschaft > 03.07.00 Ästhetik; 03.00.00 Literaturwissenschaft > 03.08.00 Poetik; 04.00.00 Allgemeine Literaturgeschichte > 04.03.00 Vergleichende Literaturgeschichte
Ediert von  H-Germanistik
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