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Ergebnisanzeige "DGS-Semiotik-Panel 2014: "The Semiotics of Visual Literacy""
RessourcentypCall for Papers
TitelDGS-Semiotik-Panel 2014: "The Semiotics of Visual Literacy"
Beschreibung„Verstehen und Verständigung“

Call for Papers
14. Internationaler Kongress der
Deutsche Gesellschaft für Semiotik (DGS)
an der Universität Tübingen vom 23. bis 27. September 2014

Panel
The Semiotics of Visual Literacy
Interdisciplinary Perspectives on Writing and Iconicity


Visual literacy is notoriously hard to define. In a narrow sense, it is often conceived as the competence to understand (“read”) different kinds of images. In this context, the main question is whether the term “visual literacy“ is a useful or rather a misleading metaphor. The term “visual literacy“ in this sense inherits each and every of the enormous problems posed by the traditional dichotomy of the verbal and the pictorial.
But this dichotomy itself has become more and more problematic: Different types of representations “between” writing and image, such as diagrams, have become the focus of recent work in semiotics (Stjernfelt) and picture theory (Elkins), and the “mixed” nature of all visual representations (Mitchell) as well as the visual and iconic aspects of writing (Krämer) have been recognized. Seen against the background of these developments, “visual literacy“ in a wider sense could be defined as the ability to understand visual representations in general.
This raises a number of interesting systematic and conceptual problems as well as a number of practical questions, e.g.:
- Do all kinds of images require the same kind of literacy? Do all kinds of writing systems?
- How can semiotics contribute to a definition of visual literacy?
- Where are the limits of specific practices of understanding? To what extent do different media require different practices of understanding and different cognitive strategies?
- How and at what level should these be reflected in the curricula of schools and universities?
The section welcomes contributions to these and related questions on the notion of “visual literacy” from the perspective of semiotics, media theory, image/visual studies, linguistics, psychology or didactics. Interested contributors are requested to submit a short abstract (400 word at the max.) to the heads of the section via email (see contact info below) until the end of March 2014.

Keynote: Prof. Dominic Lopes (University of British Columbia, Vancouver)

Contact:
Dr. Elisabeth Birk
Technische Universität Chemnitz
Institut für Germanistik und Kommunikation
Germanistische Sprachwissenschaft
Thüringer Weg 11, 09107 Chemnitz
Email: birk.elisabeth@googlemail.com

Dr. Mark Halawa
Freie Universität Berlin
Internationales Graduiertenkolleg „InterArt“
Grunewaldstr. 34
12165 Berlin
Email: halawa@zedat.fu-berlin.de


Quelle der BeschreibungInformation des Anbieters
Internetadressehttp://www.semiose.de/index.php?id=0,45
Verknüpfte Ressourcehttp://h-net.msu.edu/cgi-bin/logbrowse.pl?trx=vx&list=H-Germanistik&mo...
VeranstaltungsortTübingen
Bewerbungsschluss31.03.2014
Beginn23.09.2014
Ende27.09.2014
PersonName: Elisabeth Birk 
E-Mail: birk.elisabeth@googlemail.com 
KontaktdatenName/Institution: Technische Universität Chemnitz Institut für Germanistik und Kommunikation Germanistische Sprachwissenschaft 
Strasse/Postfach: Thüringer Weg 11 
Postleitzahl: 09107 
Stadt: Chemnitz 
E-Mail: birk.elisabeth@googlemail.com 
LandDeutschland
BenutzerführungDeutsch
SchlüsselbegriffeAngewandte Linguistik/ Sprache im Beruf (Technische Kommunikation, Sprachberatung, Schreibtraining, Gesprächstraining, Sprecherziehung, Texttechnologie, sprachbezogene Computeranwendungen, forensische Linguistik); Gesprächsanalyse / gesprochene Sprache; Kognitive Linguistik (Metapherntheorie, Prototypentheorie, Konzeptualisierung); Kontaktlinguistik (Sprachkontakt, Interferenzforschung, Interkulturelle Kommunikation, Mehrsprachigkeit); Pragmatik (Sprechakttheorie, Implikatur, Handlungstheorien, Historiopragmatik); Semiotik (Text und Bild); Soziolinguistik (Varietätenlinguistik, div. Lekte, Register, Code); Sprachdidaktik (Schuldidaktik, Erwachsenenbildung, Konzepte sprachlicher Bildung); Sprache in den Medien / Medienwissenschaft (Sprache in Massenmedien, Internet und Hypertext, Medienentwicklung); Sprache und Gesellschaft (Diskursanalyse, Ethnographie, Sprachkritik, Sprachplanung, Sprachpolitik); Spracherwerb / Psycholinguistik (sprachliches Wissen); Sprachphilosophie / Kommunikationstheorie (Sprachtheorie, Sprachbegriffe); Stilistik / Rhetorik (inkl. Argumentationstheorie, Stilbegriff, Persuasionstheorie, politische Sprache, Werbesprache); Textlinguistik (Textbegriff, Textgrammatik, Textsorten, Hypertexte, Textsortengeschichte); Verständlichkeitsforschung (Popularisierung und Wissenstransfer, Schreibforschung, Textoptimierung); Erzähltheorie; Leserforschung; Medien- u. Kommunikationstheorie
Ediert von  H-Germanistik
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