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Ergebnisanzeige "Fiktion(en) des Humanen: Die Neuerfindung des Menschen seit der Aufklärung/Fiction(s) of the Human: The Reinvention of Man Since the Enlightenment"
RessourcentypKonferenzen, Tagungen, Kolloquien
TitelFiktion(en) des Humanen: Die Neuerfindung des Menschen seit der Aufklärung/Fiction(s) of the Human: The Reinvention of Man Since the Enlightenment
BeschreibungFiktion(en) des Humanen: Die Neuerfindung des Menschen seit der Aufklärung/Fiction(s) of the Human: The Reinvention of Man Since the Enlightenment


Die Kategorie des Humanen ist nicht substantiell zu verstehen oder auch nur deskriptiv ("Was ist der Mensch?"), sondern funktionell und normativ. Sie wird mittels Fiktionen – Erzählungen, Mythen, mediale Inszenierungen, wissenschaftliche Utopien – auf historisch und ästhetisch je spezifische Weise ausgehandelt. Eine Analyse der mit dem 'Humanen' verbundenen Entstehungsbedingungen, Diskurse, Imaginationen und Repräsentationen scheint daher geboten, auch um eine Standortbestimmung der Gegenwart vornehmen zu können. Folgende Fragen im Zentrum des interdisziplinären workshops:
- Welche unterschiedlichen Entwürfe/Fiktionen des Humanen mit welchen Funktionen finden sich seit dem 18. Jahrhundert?
- Welche (biopolitischen, ästhetischen, ethischen, wissenschaftlichen) Diskurse und Praktiken sind damit verbunden und interagieren miteinander?
- Wie wirkt sich dies auf die Künste und Medien aus und wie wirken sich Künste und Medien wiederum auf die Fiktionen des Humanen aus?
- Welche historischen Kontinuitäten und Brüche lassen sich aufzeigen?


“The Human” is not merely a descriptive category, but also a normative one. It serves as a critique of – or defense against – what is excluded from the human, what is posited as inadequate and must be overcome. The idea of the human comes to be articulated in historically and aesthetically specific ways by means of fiction: narratives, myths, mises-en-scène, and scientific visions. Instead of multiplying attempts to define what is human, it seems necessary to investigate the conditions under which the discourse on the human has emerged and mutated since the Enlightenment, and to analyze the imaginaries and representations of the human in the modern age. The conference seeks to clarify, from interdisciplinary perspectives, the concept of the human in its historical contexts and, in so doing, to determine its status in the present. The questions to be asked include:
- What models or fictions of the human are there since the eighteenth century? What functions do they perform?
- What scientific, biopolitical, ethical, or aesthetic discourses and practices are intertwined with these fictions of the human?
- How do these fictions of the human impinge on the arts and media, and vice versa?
- What historical continuities and ruptures can be identified?


Programme

Location: Howard Room, Faculty Club

Thursday, 01.09.2011

11.30- 12.00: Arrival/Reception: Howard Room, Faculty Club

12.00-13.00: Lunch

13.00-13.15: Introduction: Britta Herrmann, Chenxi Tang

13.15-15.15:
David Bates (Berkeley): Cartesian Robotics and the Age of Information
André Otto (Munich): Desiring Machines – Anoedipal Anthropology

15.15-15.30: Coffee Break

15.30-18.30:
Elif Özmen (Munich): Anthropological Fictions in Contemporary Practical Philosophy
Cary Wolfe (Rice University): Constituting the Human: Biopolitical Thought
Kerstin Schmidt (Munich): "The theme is blackness". Reflections on Modernity and Race

Dinner


Friday, 02.09.2011:

9.00-11.00:
Britta Herrmann (Munich): Man as a Work of Art. The Invention of the (Post-)Human in the 18th Century
Niklaus Largier (Berkeley): Reconfiguring the Senses

11.00-11.15: Coffee Break

11.15-12.15:
Paul Rabinow (Berkeley): Streitschrift: What Science? What Art? What Life?

12.15-13.45: Lunch Break

13.45-15.45:
Anja Lemke (Cologne): The Artist’s Work as Production of Humanity – Schiller’s “Letters on the Aesthetic Education of Man”
Karin Feldman (Berkeley): On Fabel, Fiction and Human History in Gottsched

15.45-16.00: Coffee Break

16.00-18.00:
Ian Duncan (Berkeley): The Form of the Novel and the Form of Man
Annette Keck (Munich): Of Letters and Men: Literal Anatomies and the Construction of Humanity

Reception sponsored by German Department, UC Berkeley


Saturday, 03.09.11: Departure


Organizers:
Britta Herrmann (britta.herrmann@germanistik.uni-muenchen.de)
Chenxi Tang (ctang@berkeley.edu)


Sponsored by:
Ludwig-Maximilians-University Munich:
LMU-excellent

University of California, Berkeley:
Division of the Humanities
Division of Social Sciences
Townsend Center for the Humanities
Department of English
Department of German
Department of Rhetoric

Quelle der BeschreibungInformation des Anbieters
Internetadressehttp://h-net.msu.edu/cgi-bin/logbrowse.pl?trx=vx&list=H-Germanistik&mo...
VeranstaltungsortBerkeley
Beginn01.09.2011
Ende03.09.2011
PersonName: PD Dr. Britta Herrmann 
Funktion: Organisatorin/Organizer 
E-Mail: britta.herrmann@germanistik.uni-muenchen.de 
Name: Prof. Dr. Chenxi Tang  
Funktion: Organisator/Organizer 
E-Mail: ctang@berkeley.edu 
KontaktdatenName/Institution: Ludwig-Maximilians-Universität München, Institut für Deutsche Philologie 
Strasse/Postfach: Schellingstraße 3 / RG  
Postleitzahl: D-80799 
Stadt: München, Germany 
Telefon: +49 (0)89 2180-6220, -6205 
E-Mail: britta.herrmann@germanistik.uni-muenchen.de 
Name/Institution: Department of German 
Strasse/Postfach: 5319 Dwinelle Hall, University of California 
Postleitzahl: CA 94720-3243 
Stadt: Berkeley, Cal. - USA 
E-Mail: ctang@berkeley.edu 
LandVereinigte Staaten von Amerika
SchlüsselbegriffeHistorische Semantik (Wissensgeschichte, Mentalitätsgeschichte, Ideengeschichte); Literatur 1700 - 1770; Literatur- u. Kulturgeschichte
Zusätzliches SuchwortAnthropologie
Ediert von  H-Germanistik
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